Tugasan
1
Sila dapatkan maklumat dari bahan bacaan, multimedia dan
sebagainya berkaitan:
·
Falsafah, konsep dan
sejarah pendidikan jasmani
·
Dasar 1M1S dan Sukan Negara
·
Kurikulum dan pedagogi
jasmani: KBSR & KSSR
A.
FALSAFAH,
KONSEP DAN SEJARAH PENDIDIKAN JASMANI
FALSAFAH
PENDIDIKAN JASMANI
Kurikulum Pendidikan Jasmani digubal untuk memenuhi
keperluan pertumbuhan dan perkembangan individu bagi membentuk masyarakat yang
cergas, sejahtera dan produktif. Kurikulum ini dibahagikan kepada tiga tunjang
pembelajaran iaitu Kecergasan, Kemahiran dan Kesukanan. Tiga tunjang ini
membantu mencapai matlamat dan objektif Pendidikan Jasmani.
Murid perlu memahami dan menghayati pengetahuan,
kemahiran dan pengalaman Pendidikan Jasmani agar dapat mengamalkan gaya hidup
cergas sebagai budaya Malaysia. Murid diorientasikan dengan ilmu dan amalan
Pendidikan Jasmani bagi membentuk sahsiah dan sikap untuk menghadapi cabaran
hidup.
Kurikulum Pendidikan Jasmani yang terancang dan
persekitaran yang kondusif dapat menggalakkan pengajaran dan pembelajaran bagi
meningkatkan potensi murid ke tahap optimum.
KONSEP
PENDIDIKAN JASMANI
Konsep & definisi
Pendidikan Jasmani
Proses pembelajaran yang menyeluruh yang merangkumi aspek psikomotor,
kognitif, afektif, sosial dan emosi. Pelajar akan diberi peluang untuk mencuba
semua aktiviti fizikal.
(Pettifor, 2005)
Konsep & definisi
Pendidikan Jasmani
Roddick (1982).
PJ adalah sebahagian daripada pendidikan yg menggunakan aktiviti fizikal
sebagai medium pendidkan yg menekankan pembentukan sikap, pengetahuan ,
kemahiran yg berhubung dengan kesihatan, kecergasan dan rekreasi.
Konsep & definisi
Pendidikan Jasmani
KBSM (1992).
PJK bertujuan menjadikan pelajar sihat,cergas dan produktif dengan
pemupukan nilai, sikap, pengerahuan dan amalan kesihatan dan kecergasan dalam
kehidupan seharian.
Konsep & definisi
Pendidikan Jasmani
PJ sbg sebahagian pendidikan
SEJARAH
PENDIDIKAN JASMANI
ZAMAN PRIMITIF DAN PURBA AWAL:
Dalam
masyarakat primitif, sukan dan pendidikan jasmani merupakan satu aspek yang
amat mustahak dalam kehidupan seharian. Masyarakat primitif yang kurang
stamina, kemahiran, keteguhan dan kegagahan akan merugikan komuniti mereka.
Untuk mempertahankan komuniti dan kewujudan yang berterusan sesuatu suku itu,
para belia harus membina kekuatan, daya tahan, ketangkasan dan kemahiran untuk
menanggung kehidupan mereka.
Kanak-kanak pula akan mempelajari
kemahiran melalui peniruan. Para bapa akan mengajar anak lelaki tentang segala
kemahiran yang diperlukan oleh seseorang pemburu atau pelayar. Di antara
aktiviti kemahiran termasuklah memanah, melempar gada dan lembing, memburu
binatang, membuat senjata dan sampan, menangkap ikan dan mendayung kolek.
Aktiviti perkembangan fizikal adalah seperti berenang, berlari, dan mendaki
gunung. Aktiviti-aktiviti ini adalah satu keperluan yang diwajibkan oleh setiap
kanak-kanak dalam masyarakat primitif untuk menjamin kehidupan mereka.
Menari merupakan amalan mulia
bagi masyarakat primitif. Ia adalah salah satu media utama dalam proses
komunikasi antara manusia dengan roh-roh atau tuhan. Masa dan tempat upacara
serta tarian diadakan akan ditentukan oleh adat resam suku kaum masing-masing.
SUKAN DALAM MASYARAKAT YUNANI PURBA:
Perkembangan pendidikan di Yunani dibahagikan kepada empat tahap:
1. Pendidikan Yunani Homer
(zaman prasejarah hingga Olimpik 776 S.M).
2. Pendidikan Yunani Sparta
(meliputi seluruh zaman sejarah Sparta).
3. Pendidikan Yunani Athens Awal (776 S.M
hingga akhir Perang Parsi pada 480 S.M).
4. Pendidikan Yunani Athens Lewat (dari 480
S.M hingga penaklukan Mekadonia 338 S.M).
Yunani Homer
Tujuan utama pendidikan jasmani
dan sukan adalah untuk membentuk manusia petindak. Peperangan sering berlaku.
Maka, setiap warganegara merupakan perajurit dan keadaan fizikal yang sihat dan
kuat adalah sangat penting.
Senaman bertujuan menghasilkan kualiti-kualiti
seperti kekuatan, daya ketahanan, kepantasan dan keberanian yang sangat
diperlukan dalam peperangan. Di antara aktiviti-aktiviti sukan yang dimainkan
oleh kelas aristocrat ialah perlumbaan kereta kuda, tinju, bergomol dan lari.
Bagi golongan askar, aktivitinya adalah seperti membaling lembing, memanah dan
mengangkat berat. Dalam zaman ini, penduduknya boleh dikatakan melibatkan diri
dalam sukan yang memerlukan tenaga dan kekuatan.
Yunani Sparta
Sparta merupakan sebuah negara
tentera. Semua rakyat hanya mempunyai satu profesion iaitu sebagai askar, maka
pendidikan jasmani dan sukan serta semua pendidikan di Sparta merupakan latihan
untuk peperangan. Ini bertujuan untuk membentuk setiap rakyat sebagai petindak
yang mempunyai kekuatan yang ganas, daya ketahanan yang tinggi, semangat
keteguhan dan kegagahan serta kemahiran yenyera yang amat diperlukan.
Aktiviti-aktiviti yang dijalankan adalah seperti gimnastik, lari dan lompatan
serta permainan bola.
Aktiviti-aktiviti lain termasuk lawan pedang,
acara lompat, berenang, memburu, gusti, tinju, berjalan kaki, lempar cakera dan
baling lembing.
Yunani Athens Awal
Pendidikan jasmani di Athens
mempunyai fungsi lagi selain daripada untuk menyediakan warganegara di medan
perang, iaitu untuk nilai estetika dan harmoni. Bagi mereka, tubuh badan adalah
sama penting dengan otak. Oleh demikian sukan dihubungkan dengan falsafah,
muzik, sastera, lukisan dan ukiran. Orang Greek yang menghargai kecantikan
(fizikal) menganggap bahawa gemuk, kurang segar, dan pertumbuhan yang tidak
wajar sebagau mengaibkan dan sebagai tanda kurang pendidikan.
Di antara program pendidikan jasmani dan sukan
bagi kanak-kanak dalam lingkungan umur 7-12 tahun adalah seperti berlari,
lompatan, memanjat tali, permainan bola, baling lembing dan lempar cakera
bersaiz kecil. Bagi pelajar yang lebih besar (dari segi umur), aktiviti lebih
bertenaga seperti perlumbaan, baling lembing dan lempar cakera bersaiz besar,
lompatan, bertinju, bergomol dan perlumbaan kereta kuda disediakan.
Yunani Athens Lewat
Selepas perang Parsi, Athens yang
dahulu merupakan masyarakat pertanian, telah berubah menjadi pusat perdagangan
dan sebuah pusat kosmopolitan. Penduduknya mempunyai lebih banyak masa lapang
untuk perkembangan intelektual. Tujuan sekarang ialah membentuk manusia bijak
dan bukan lagi manusia petindak. Antara aktiviti-aktiviti fizikal termasuklah
gimnastik, olahraga, lumba berperisai, baling lembing, memanah, equestrian dan
tinju. Walaubagaimanapun, mereka lebih berminat menjadi penonton daripada
peserta.
Sukan Olimpik
Sukan Olimpik diadakan sekali
setiap empat tahun mulai tahun 776 S.M. sukan ini dijalankan selama lima hari
pada bulan Ogos tahun itu bersama-sama dengan upacara menghormati Zeus (tuhan
orang-orang Greek). Boleh dikatakan segenap lapisan masyarakat seperti petani,
golongan bangsawan, ahli politik dan lain-lain mengambil bahagian. Jadi,
perayaan Olimpik merupakan satu acara mengadakan pertukaran kebudayaan yang
berbeza antara negara-negara kota.
Satu acara sahaja yang diadakan dalam sukan
tahun 776 S.M itu, iaitu lumba lari, dan johan utama adalah Coroibos dari Olis
yang memenangi perlumbaan stadium sejauh 170meter. Acara-acara sukan mula
ditambah dengan adanya perlumbaan jarak jauh, lempar cakera, lompat jauh,
baling lembing, bergomol, tinju dan sebagainya. Dalam tahun 393 (masihi),
Maharaja Theodosius telah menamatkan Sukan Olimpik yang telah diadakan selama
1503 tahun itu.
Usaha untuk menghidupkan semula Sukan Olimpik
muncul pada akhir abad ke-19. Pengasas Sukan Olimpik moden adalah Baron Pierre
de Coubertin (1863-1937), seorang Perancis. Berdasarkan pengaruh beliau,
dipersetujui untuk mengadakan Sukan Olimpik sekali setiap empat tahun, di mana
semua bangsa dijemput mengambil bahagian. Sukan pertama diadakan di Athens
dalam tahun 1896. Sejak itu, setiap empat tahun sukan ini diadakan.
B.
DASAR
1 MURID 1 SUKAN DAN SUKAN NEGARA.
DASAR
1 MURID 1 SUKAN
Rasional
Dasar 1M 1S
mendokong Dasar Sukan Untuk Semua, di mana dasar ini menitikberatkan
penglibatan semua murid dalam pelbagai aktiviti dan peringkat sukan. Dasar ini
dibentuk atas rasional segala kegiatan sukan adalah sebahagian daripada
transformasi pendidikan yang diusahakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
(KPM). Sukan seharusnya mendapat pengiktirafan, sokongan dan galakan yang sama
sebagaimana juga yang diberikan kepada aspek-aspek yang lain seperti mata
pelajaran akademik dan kegiatan kokurikulum supaya dapat melahirkan murid yang
seimbang dari segi kesejahteraan minda dan jasmani. Dasar ini juga menyumbang
kepada penggalakan pertandingan yang sihat, semangat muhibah, kesefahaman,
toleransi dan meningkatkan nilai moral dan fizikal yang memberi satu landasan
yang betul dalam mengintegrasikan pelbagai kumpulan etnik kepada satu bangsa
yang bersatu padu serta memupuk semangat cintakan negara. Dasar 1M 1S dapat
memberi peluang secara menyeluruh kepada semua murid melibatkan diri dalam
sukan secara lebih terurus dan terancang serta mengimbangkan fokus atau
penekanan dalam melahirkan modal insan secara holistik ke arah pembinaan
masyarakat Malaysia yang berdaya saing tinggi.
Matlamat
Dalam jangka
masa panjang, dasar ini berhasrat membangunkan modal insan melalui penyertaan
yang menyeluruh dari kalangan murid dalam kegiatan sukan sepanjang tahun serta
memupuk budaya bersukan di kalangan murid sekolah agar menjadi ahli masyarakat
yang mengamalkan gaya hidup sihat, cergas dan berdaya saing tinggi.
Konsep
Dasar 1M 1S
adalah program pembangunan sukan di sekolah yang mewajibkan setiap murid dari
Tahap 2 di sekolah rendah hingga Tingkatan 6 di sekolah menengah mengikuti
sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan yang dikendalikan secara terancang dan
sistematik. Dasar 1M 1S adalah berteraskan kepada prinsip-prinsip asas
perkembangan fizikal murid-murid. Justeru itu, Dasar 1M 1S adalah diwujudkan
untuk merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan agar;
1 Memberi
akses kepada semua murid untuk mendapatkan faedah dari penglibatan dalam
sukan khususnya
kepada murid yang kurang atau tidak aktif;
2 Membangunkan
sukan sekolah ke arah meningkatkan kadar penyertaan murid dalam
sekurang-kurangnya satu jenis sukan di sekolah;
3 Memberi
peluang kepada semua murid yang berbakat dan berpotensi untuk digilap ke tahap
yang lebih tinggi;
Objektif
Dasar 1M 1S
menggariskan objektif jangka panjang dan jangka pendek seperti berikut:
1 Meningkatkan
kecergasan jasmani;
2 Membentuk
sahsiah, jati diri, disiplin dan nilai murni;
3 Memupuk
perpaduan di antara kaum;
4 Membentuk
budaya sukan di kalangan murid;
5 Memenuhi
naluri semulajadi murid agar aktif dari segi fizikal;
6 Memberi
keseimbangan antara keperluan akademik dengan keperluan fizikal; dan
7 Mewujudkan landasan ke arah kecemerlangan
sukan.
DASAR SUKAN NEGARA
Rasional
Dasar Sukan Negara adalah satu dasar sukan untuk semua. Dasar ini merangkumi sukan prestasi tinggi dan sukan untuk semua (I) dan
digubal berlandaskan atas rasional yang mana segala kegiatan itu adalah sebahagian daripada rancangan pembangunan yang diusahakan oleh Kerajaan terhadap seluruh rakyat. Sukan berhak mendapat pengiktirafan, penghormatan dan penggalakan yang saran sebagaimana juga yang diberikan kepada keperluan asasi
sosial yang lain seperti pendidikan, pengangkutan, perumahan dan perkhidmatan
kesihatan supaya membolehkan kerajaan mencapai
pembangunan negara, perpaduan
dan kestabilan yang berterusan.
Objektif
Adapun
tujuan Dasar Sukan Negara ini adalah untuk membentuk satu masyarakat yang
aktif. Sihat dan cergas melalui aktiviti-aktiviti sukan dan rekreasi fizikal
sejajar dengan usaha-usaha keseluruhan kerajaan dalam pembangunan Negara.
Objektif-objektif utama adalah seperti berikut:
·
Untuk membentuk sebuah masyarakat yang sihat, berdisiplin dan bersatupadu
melalui penyertaan yang lebih luas dan peluang-peluang yang lebih baik dalam
sukan di semua peringkat masyarakat.
·
Untuk menyediakan peluang-peluang dan kemudahan-kemudahan bagi memenuhi
keperluan asasi social, psikologi dan fisiologi bagi individu melalui sukan.
·
Untuk membangun dan meningkatkan pengetahuan dan amalan sukan bagi
kepentingan kebajikan social seseorang individu dan kenikmatan kesenggangan di
kalangan orang awam; dan
·
Untuk mencapai kecemerlangan ke tahap tertinggi sekali, dengan semangat
kesukanan yang tulen di pertandingan peringkat kebangsaan dan antarabangsa dan
juga dengan harapan mempertingkatkan lagi muhibbah dan imej Negara.
C.
KURIKULUM
DAN PEDAGOGI PENDIDIKAN JASMANI: KBSR & KSSR
KURIKULUM
PENDIDIKAN JASMANI:KBSR & KSSR
OBJEKTIF
Murid yang mengikuti
pengajaran dan pembelajaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan
Jasmani berkebolehan untuk;-
1. melakukan kemahiran asas dengan lakuan
yang betul mengikut konsep pergerakan;
2. mengembangkan kebolehan dalam pergerakan dan kemahiran motor;
3. mengenal pasti kedudukan anggota badan
yang betul semasa melakukan pergerakan;
4. mengenal pasti aktiviti meningkatkan tahap kecergasan;
5. mengetahui kepentingan melakukan aktiviti fizikal secara
berkala;
6. mempamerkan tanggungjawab kendiri semasa
melakukan aktiviti fizikal;
7. melaksanakan aktiviti fizikal dalam
suasana yang seronok dan persekitaran yang selamat;
8. mematuhi peraturan dan mengamalkan
langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti fizikal; dan
9. mengamalkan gaya hidup sihat untuk
kesejahteraan.
FOKUS MATAPELAJARAN
Terdapat tiga fokus
Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Jasmani bagi murid Tahun Satu
iaitu: membina kemahiran asas pergerakan dan kemahiran motor; memperkenalkan
konsep kecergasan berdasarkan kesihatan; dan memupuk elemen keselamatan,
tanggungjawab kendiri, dan interaksi sosial semasa melakukan aktiviti fizikal.
KURIKULUM
PENDIDIKAN JASMANI
Kriteria
pembentukan kurikulum dalam
membentuk kurikulum terdapat beberapa kriteria reka bentuk yang perlu dikaji,
dianalisis dan dipilih oleh pembangunan kurikulum. reka bentuk ini boleh
dikategorikan kepada 3:
i. Berpusatkan Subjek
ii. Berpusatkan Pelajar
iii. Berpusatkan Masalah
i. Berpusatkan Subjek
ii. Berpusatkan Pelajar
iii. Berpusatkan Masalah
Reka Bentuk Berpusatkan Subjek
Reka bentuk berasaskan subjek adalah berpaksikan ilmu dan isi kandungan pelajaran. Reka bentuk berasaskan subjek terdiri daripada:
i. Reka Bentuk Matapelajaran
ii. Reka Bentuk Disiplin
iii. Reka Bentuk Bersepadu
iv. Reka Bentuk Korelasi
(a) Reka Bentuk Matapelajaran
Reka bentuk ini terkenal dan kerap digunakan dalam mereka bentuk kurikulum. Reka bentuk matapelajaran merupakan reka bentuk yang berkaitan dengan isi kandungan pelajaran yang terdapat dalam buku teks. Ilmu di susun menjadi teratur seterusnya berperanan sebagai matapelajaran. Bagi memudahkan pembelajaran, konsep juga di susun daripada yang ringkas ke kompleks. Tumpuan pelajaran dalam reka bentuk ini tertumpu kepada proses mengingat dan memahami.
(b) Reka Bentuk Disiplin
Setiap matapelajaran mempunyai disiplin ilmu tersendiri, disiplin adalah cara atau proses sesuatu matapelajaran. Reka bentuk disiplin menekan isi kandungan dan proses disiplin sesuatu ilmu. Contohnya dalam mengajar matapelajaran Pendidikan Jasmani selain daripada kemahiran, guru perlu mengajar disiplin sesuatu kemahiran atau permainan.
Dengan kata lain pelajar bukan sahaja di ajar kemahiran dalam permainan tetapi disiplin berkaitan dengan kemahiran atau permainan juga ditekankan. Reka bentuk ml dibina berdasarkan proses mengenalpasti struktur ilmu serta disiplin sesuatu subjek dan kaedah atau proses yang terlibat untuk menjana ilmu dalam sesuatu bidang.
(c) Reka Bentuk Bersepadu
Reka bentuk ini menyatukan dua atau lebih subjek yang menjadi satu matapelajaran yang bersepadu. Reka bentuk mi akan membekalkan pelajar dengan ilmu yang bersepadu dan tidak terasing. Reka bentuk ml menghilangkan sempadan matapelajaran dan disiplin. Pelajar akan melihat ilmu sebagai satu yang bersepadu dan lebih bermakna. Contohnya dalam matapelajaran sains yang terdiri daripada biologi, fizik dan kimia disepadu diperingkat sekolah menengah rendah sebagai sains.
(d) Reka Bentuk Korelasi
Reka bentuk ini mengaitkan maklumat antara satu subjek dengan subjek bertujuan mengurangkan pemisahan antara subjek. Sebagai contoh seorang guru Pendidikan Jasmani boleh berkerjasama dengan guru sejarah bagi menghasilkan portfolio yang bertajuk perkembangan bola sepak dan zaman penjajah hingga ke sekarang.
Dalam reka bentuk ini pendidik-pendidik bagi subjek yang berkaitan perlu berkerjasama dan memberi komitmen yang tmnggi. Mereka perlu berbincang dan berkerjasama dalam memikirkan dan merancang kursus atau tugasan yang mengaitkan makiumat dan subjek-subjek yang berlainan.
Reka Bentuk Berpusatkan Pelajar
Reka bentuk ini menganggap pelajar merupakan elemen yang penting dalam bidang pendidikan. Reka bentuk berpusatkan pelajar berdasarkan kepada falsafah progressivesme. Reka bentuk berpusatkan pelajar terbahagi kepada 3 kategori iaitu:
i. Reka Bentuk Berpusatkan Pelajar
ii. Reka Bentuk Berpusatkan Pengalaman
iii. Reka Bentuk Berpusatkan Humanistik
(a) Reka Bentuk Berpusatkan Pelajar
Dalam reka bentuk berpusatkan pelajar pembinaan kurikulum adalah berdasarkan kepada pendekatan semula jadi pelajar ketika belajar. Reka bentuk mi menganggap pemikiran pelajar akan berkembang jika mereka di ben peluang untuk belajar berdasarkan kegemaran dan keperluan pelajar. Contohnya oleh kerana sifat kanak¬kanak sekolah rendah suka bermain, dalam membina kurikulum Pendidikan Jasmani unsur permainan diselitkan.
(b) Reka Bentuk Berpusatkan Pengalaman
Reka bentuk berpusatkan pengalaman sama seperti reka bentuk berpusatkan pelajar iaitu memberi penekanan terhadap minat dan keperluan pelajar ketika membiria kurikulum. Namun kedua-kedua reka bentuk berbeza kerana berdasarkan reka bentuk berpusatkan pengalaman, minat dan keperluan pelajar tidak boleh di jangka oleh itu kurikulum tidak akan dapat dirancang dengan awal. Kurikulum akan dibina setelah pendidik mengenali pelajar.
(c) Reka Bentuk Berpusatkan Humanistik
Reka bentuk mi mementingkan konsep kendiri kepada pelajar, pelajar akan belajar dan membina tugasan atas kesedaran din sendiri. Reka bentuk berpusatkan humanistik menyepadukan unsur kognitif dan afektif. Reka bentuk mi memberi penekanan isi kandungan, kognitif, pengalaman dan perasaan. Dengan kata lain Reka bentuk berpusatkan humanistik menekankan secara seimbang aspek pemikiran, perasaan dan amalan. Reka bentuk ni menekankan kepada pendidikan dan pembangunan insan secara keseluruhan.
Reka Bentuk Berpusatkan Masalah
Reka bentuk berpusatkan masalah memberi fokus kepada masalah dalam kehidupan. Reka bentuk berpusatkan masalah meletakkan peranan pembelajaran berdasarkan pengalaman individu dan kemasyarakatan.
(a) Reka Bentuk Situasi - Kehidupan
Reka bentuk mi lebih mirip kepada teori konsektual. Reka bentuk situasi - kehidupan berpendapat pembelajaran akan menjadi bermakna jika pembelajaran itu boleh diaplikasikan dalam kehidupan secara terus. Keperluan dan keupayaan pelajar berfikir dalam menyelesaikan masalah juga menjadi dasar dalam reka bentuk mi.
Oleh itu kurikulum perlu di bina dengan memberi penekanan terhadap penyelesaian kepada masalah-masalah dalam kehidupan sebenar. Dengan kata lain kunikulum yang terbentuk dalam reka bentuk mi akan membantu pelajar membuat generalisasi tentang masalah yang berkaitan dengan kehidupan di dunia yang sebenar.
(b) Reka Bentuk Semula Masyarakat
Reka bentuk mi berorientasmkan masyarakat, neka bentuk mi mengaitkan hubungan kurikulum dengan penkembangan masyarakat dan aspek sosial, politik dan ekonomi. Kurikulum dilihat berupaya menjadm agen penubahan dalam masyarakat. Kurikulum ni menyerapkan nilai-nilai dan etika bagi melahirkan masyanakat yang berkualiti.
Ciri-ciri Pembentukan Kurikulum
Kurikulum PJ yang jitu bercirikan:
a.
|
Ianya telah difikirkan sebagai sebahagian yang penting daripada usaha
yang penuh sekolah.
|
b.
|
Mencerminkan sifat & keperluan masyarakat demikratik di mana wujud
penghormatan terhadap minat & keupayaan semua individu yang hidup.
|
c.
|
Ianya dirancang selaras dengan aliran pengalaman yang tidak
putus-putus bermula daripada awal kanak-kanak & merentasi pendidikan
selepas sekolah menengah & sepanjang hidup seterusnya.
|
d.
|
Ianya seimbang dan boleh memberi beberapa pengalaman yang akan
menyumbang kepada kesudahan yang dikehendaki untuk semua peringkat umur.
|
e.
|
Ianya bepegang teguh atau bersikat tidak berganjak daripada falsafah
wawasan, arah aliran atau trend utama kaedah dan bahan PJ umumnya.
|
f.
|
Ianya berasaskan kepada kriteria yang ketat atau rapi untuk memilih
kandungan.
|
g.
|
Mengajar dan menggalakkan pertumbuhan profesional terhadap pengajar.
|
h.
|
Ianya bersekutu dalam beberapa perkara yang signifikan dengan
masyarakat.
|
Kepentingan Pendidikan Jasmani
a.
|
Melahirkan insan yang seimbang dari segi keupayaan psikomotor, afektif
dan kognitif.
|
b.
|
Sukatan Pendidikan Jasmani dilihat merupakan jalan pintas untuk
melahirkan generasi ini. Bagi membina unsur kesepaduan dan korelasi dalam
kurikulum, pelajaran Pendidikan Jasmani.
|
c.
|
Mata pelajaran Pendidikan Jasmani boleh mengaplikasikan kurikulum
berpusatkan pelajar. Contohnya bermain merupakan kegemaran semulajadi pelajar
dengan itu sukatan Pendidikan Jasmani boleh menyelitkan unsur permainan bagi
menarik minat pelajar.
|
d.
|
Dalam sukatan Pendidikan Jasmani nilai murni seperti kerja sama,
kepimpinan dan pepaduan dapat di gabungkan dengan mudah.
|
e.
|
Sukatan Pendidikan Jasmani berupaya menghindarkan masalah sosial dan
membina cara hidup sihat.
|
f.
|
Mata pelajaran Pendidikan Jasmani dapat mengaplikasikan teori
kurikulum pramatism. Pemikiran kreatif, negatif, positif, analitis, logik,
kritikal, emotif, nilai, sistematik, intituitif dapat di bina dalam mata
pelajaran Pendidikan Jasmani. Contohnya kenapa pemain bola sepak bertubuh
kecil lebih menonjol sebagai pemain tengah. Pelajar akan berfikir secara
analitis dan kritis untuk memberi jawapan.
|
No comments:
Post a Comment